Synne Skouen has just signed a contract with The Norwegian Opera & Ballet for a new opera, to be premiered in 2022
Hør Spillerom NRK P2, søndag 28/10 2018
Kammeroperaen Ballerina er nominert til Nordisk Råds Musikkpris
The Opera ”Ballerina”, first performed in The Norwegian Opera and Ballet in Bjørvika in September last year, was recently nominated to the Nordic Council´s Music Prize – the most prestigious prize in the field of contemporary music in Scandinavia / Operaen ”Ballerina”, som hadde urpremière i DNOB&B i Bjørvika i september i fjor, er nominert til Nordisk Råds Musikkpris.
Klassiskmusikk.com skriver om nominasjonen til Nordisk Råds Musikkpris
Steenbergs pris til Synne Skouen
In December 2017 she was awarded the Steenberg Prize of Kunstnerforeningen.Karl Seglems tale
Aktuelt:
Skouen´s work for orchestra, NATTSTYKKE, was performed by Trondheim Symphony Orchestra the 24th of May, conductor Halldis Rønning.
Synne Skouen´s commissioned piece for this years´s International Grieg Piano Competition in Bergen, "sul g - a small piece for a grand piano", was performed by three of the finalists. The prize for the best performance was won by Olga Stezhko, who is now planning to premier the piece in England.
The Edvard Grieg Society of Minnesota, USA, on their part has asked permission to include "sul g" in their Piano Competition in Minneapolis, in June next year.
She is currently working on a commission for Susanne Kessler and her 250-years´s Beethoven anniversary, in Køln.
Ny opera
Da er det ikke lenger en hemmelighet at vi som laget "Ballerina" for Operaen i Bjørvika, har fått et nytt oppdrag med première i 2021. Oda Radoor skriver denne gang en original-libretto; vi får heldigvis med oss regissøren Hilde Andersen.
Kammeroperaen Ballerina
Urpremière 8.september 2017. Sted: Scene 2, Den Norske Opera og Ballett
Musikk: Synne Skouen. Libretto, basert på Arne Skouens teaterstykke: Oda Radoor. Regi: Hilde Andersen
Premièren 8.september er utsolgt. Spilles også 10.,12.,13.,16. Og 17.september. Premièresamtale: 2.september kl.15 i Operaen
Les kritikker av Ballerina:
Gripende Ballerina Kulturkompasset
En dirrende gordisk knute Scenekunst
Datterens indre verden Morgenbladet
Samtidsopera som taler rett til hjertet Aftenposten
Syngende ting og tause mennesker Dagsavisen
Ballerina er treffsikker og gripende dagbladet.no
Om Ballerina av Synne Skouen og Oda Radoor
Synne Skouen Om å skrive opera
Ballerina er vondvakker og sterk KlassiskMusikk
Kabareten Oslotonen
Urframført under Oslo Kammermusikkfestival 2016, på Victoria Jazzscene.
Neste framføring: 15.november 2017 på Josefine Vertshus i Oslo.
Utøvere: Guri Egge, Håkon Thelin og Håkon Austbø
Med tekst av Torgeir Rebolledo Pedersen.
Billetter og mer info:
Froskeprinsen
Takket være en avtale mellom NRK og Norwaco er tidligere kunstproduksjoner blitt tilgjengelige på nettet. Se og hør Synne Skouens 12 minutters versjon av eventyret om Froskeprinsen. Hør "Froskeprinsen."
DUSJ, 1 opera for 2. Se"Dusj"
Tekst Cecilie Løveid, video Marianne Heske, musikk Synne Skouen. TV-versjonen ved Jannike M. Falk.
Vises også under Oslo Kulturnatt 15.september 2017, på Operaen I Bjørvika I forbindelse med et felles arrangement kl.1930-2200 mellom Operaen og VoxLAB.
The Frog Prince - Tale music for Television
Due to a recent agreement between NRK and Norwaco it is now possible to enjoy "vintage" art productions online. Synne Skouen´s 12-minute long version of "The Frog Prince" is now available on Net-TV. Listen to "The Frog Prince."
2015 var året da catchme! ble framført av så vel Johannes Aagaard og Nils Anders Mortensen (i Nasjonalbiblioteket), som av Alexander Zagorinsky og Einar Steen-Nøkleberg, ved fire konserter i Moskva.
2016 var året da Autumn Arias sto på programmet til Frankofonifestivalen, med NOMAD SYMPHONY ORCHESTRA DE PARIS under dirigenten Jean Philippe Navarre, med klarinettisten Joar Klæboe Henriksen og cellisten Fabien Rappaud.
I mars i år framførte Reidun Askeland Hils Domitila!ved sin jubileumskonsert i Marmorsalen i Sentralen i Oslo, et verk hun også har spilt inn på CD.
Autumn Arias for clarinet, cello and strings, Ultimafestivalen 2012
Maren Ørstaviks anmeldelse i ballade.no den 12.09.2012: "Synne Skouens "Autumn Arias" viste Det Norske Kammerorkester i stillferdig presisjon. Med musikere rundt i rommet sitter publikum midt oppi den musikalske kommunikasjonen og formelig tvinges til å være med på kjernevirksomheten i et kammerorkester - lyttingen. En strålende åpning for resten av konserten, for Skouens lagvise musikk, av klanger ,melodier, toner, gester og dramaturgi, både åpner og finstiller ørene for lytting på flere plan samtidig."
Om musikken
Det er bare én ting som kan gjøre meg like oppstemt som musikk, og det er mennesker. Av dette følger at musikere ligger mitt hjerte særlig nær. Og noen musikere har et nærvær og et alvor i det de gjør, som for meg er dét det handler om.
To slike musikere er Hans Christian Bræin og Øystein Birkeland, som verket er skrevet for.
Så er det Det Norske Kammerorkester, som jeg har hatt noen av mine beste konsertopplevelser med opp gjennom årene; et orkester som til en hver tid er fylt av det overskuddet som i dag fins på utøversiden i norsk orkesterliv.
Det er et orkester som dessuten kunne svare på mitt første ønske med verket: Å skrive musikk praktisk talt uten faste taktarter også for et større ensemble, som dessuten fungerer uten dirigent. Der alt hviler på opplevelsen av musikk som innforstått gestus og en situasjonsbestemt flyt; et slags instrumentalteater, der den ene av solistene, klarinettisten, aldri blir en del av ensemblet.
Første del, Prolog, begynner ute i salen, blant publikum, der enkelte av orkestermedlemmene befinner seg. Det er de som, hver for seg og fra ulike steder, gir ”opptakten”, og etter hvert får svar fra podiet. Men best som det hele ser ut til å ha kommet i gang, og ”løsgjengerne” har nærmet seg podiet, blander nok en ”outsider” seg inn: klarinettisten, som hittil har vært usynlig; fra en posisjon bak publikum.
I gjennomføringen av prologen, og i de neste to delene, Stilleben og Torso, rykker klarinettisten, med sine utspill vis à vis solo-cellist og ensemble, stadig nærmere podiet. Men istedenfor å integreres i helheten, passerer han til slutt gjennom orkestret, og blir borte i bakgrunnen.
Det er i høy grad opp til solister og orkester hvordan Autumn Arias formes i tid, her og nå. For min del har jeg ”gitt notene”, og plassert musikerne i rommet – resten er opp til dem, og oss.
Synne Skouen
Autumn Arias ble bestilt av Det Norske Kammerorkester, med støtte fra Norsk kulturfond.
About the music
There is only one thing that can touch me as much as music, and that is people. So no wonder; musicians are my favourite kind. And some musicians possess an awareness and sincerity that to me is what it´s all about.
Two such musicians are the soloists of this first performance: Hans Christian Bræin, clarinet, and Øystein Birkeland, cello, for whom the work was written.
Then there is the Norwegian Chamber Orchestra, with whom I´ve had some of my finest listening experiences over the years; an orchestra filled with all the excellence that the current Norwegian orchestral scene can offer.
It is also the orchestra that could fulfill my first wish with the work: To write music with virtually no fixed time signatures also for a larger ensemble, without a conductor. Thus everything rests upon the experience of music as an acute awareness of gesture and situational flow; somehow an instrumental theatre, where one of the soloists, the clarinetplayer, never becomes a member of the ensemble.
The first part, Prolog, begins in the middle of the audience, where some of the members of the orchestra have separated themselves. It is they who, independently and from different angles in the room, give ”the upbeat” and get the music started. And just as we think the piece is on track, and the ”stray musicians” have started to approach the podium, still another ”outsider” introduces himself, from his discreet position behind the audience: the clarinetplayer.
During the prologue and the two following parts, Stilleben and Torso , the clarinetplayer gradually approaches the solo-cellist and the ensemble. But instead of finally getting integrated, he ends up merely passing through the orchestra and disappearing in the background.
It is very much up to soloists and orchestra how Autumn Arias are shaped. For my part I have ”given the notes”, and placed the musicians in the room. The rest is up to them – and the audience.
Synne Skouen
Autumn Arias is a work commissioned by the Norwegian Chamber Orchestra, with support from Arts Council Norway.
Call-Notes nominert til Spellemannspris i klassen "Komponist"
Congratulations to Synne Skouen for the nomination to the Norwegian Grammy 'Spellemann' Award 2011 as a composer for the wonderful release Call-Notes." - Aurora
Kritikerne har også satt stor pris på denne utgivelsen:
– Verk som disse ligner ikke på noe annet i norsk samtidsmusikk. [Peter Larsen / Bergens Tidende]
– jeg grøsser for eksempel av fryd over åpningen av «O Vilhelm, Vilhelm» for strykekvartett, lar meg rive med av den energiske starten på «Catchme!» for cello og klaver og ikke minst fengsle av de vidunderlig småskumle, mangesjiktige klangene fra balletten «Volven». [Astrid Kvalbein / Aftenposten]
Grappas pressemelding:
Synne Skouen har vært en vital del av norsk kulturliv i mer enn 30 år. I dag er hun kanskje mest kjent som kulturspaltist i Aftenposten, med fortid som musikk- og kultursjef i NRK. Men det er komponist hun er! Nå kommer hun for første gang med en egen utgivelsepå CD.
Dieter Kaufmann om Call-Notes:
Liebe Synne,
Danke für deine wirklich sehr schöne CD! Nicht nur äusserlich ist sie gelungen - die Zusammenstellung der Stücke läßt sich genießen wie ein abwechslungsreicher und eindrucksvoller Konzertabend zu Hause. Wenn man so einen Überblick über Dein Schaffen erhält, kristallisieren sich typische Stilelemente heraus, die jedenfalls zu Aufmerksamkeit und Neugier verführen: feine, leise Töne, die Bedeutung der Stille, dennoch eine gewisse Hartnäckigkeit in der Wiederholung rhythmischer Figuren, keine Scheu vor einfacher Melodik, Einbeziehung ethnischer Fundstücke, Transparenz durch Zurückhaltung, klare Strukturen, kein postromantischer Nebel, keine raffinierten Effekte, aber Spannung und innere Dramatik, kein Weihrauch aber Spiritualität, alles in allem eine sehr weibliche Musik, finde ich... Gratuliere und: nur so weiter!
Call-Notes
ble presentert på Balkongen i Operaen i Bjørvika
onsdag 19/1 med:
· Geir Inge Lotsberg, fiolin
· Johannes Martens, cello
· Ellen Ugelvik, klaver
· Synne Skouen
Call-Notes er en velkommen anledning til å fordype seg i Synne Skouens musikalske univers – ikke bare på konsert- eller operascener – men nå endelig på en CD-produksjon. Variert yrkesliv I årene etter debuten i 1977 ved Ung Nordisk Musikkfesti Reykjavik, med orkesterstykket Tombeau til Minnona,var Synne Skouen både aktiv som frilans komponist; som redaktør av musikktidsskriftet Ballade (nå www.ballade.no); kritiker i Arbeiderbladet og tillitsvalgt i ulike organisasjoner og utvalg, før hun på nittitallet ble heltidsansatt i NRK, og i noen år praktisk talt avsto fra å komponere. Men nå er hun tilbake i musikklivet, og har de senere år signert en rekke verk for ulike ensembler, hvorav flere er å finne på utgivelsen Call-Notes, altså lokkerop eller kallesignaler. Historiker og musikkanmelder Erling Sandmo har forøvrig skrevet en spennende artikkel om Skouen til utgivelsen.
Romani-kultur og telefonkatalog
Synne Skouen utfordrer og leker med elementene i sin musikk, trekker inn referanser både til litteratur, tidligere tiders musikk og andre kulturuttrykk. Som for eksempel i O Vilhelm, Vilhelm for strykekvartett + 1, der Skouen lar en romani-sang hun fant hos Elias Akselsen komme inn og forløse det musikken i kvartetten synes å hige etter.
I stykket Vent! leker komponisten med forestillingene om at samtidsmusikk er 'vanskelig', og svarer med et skjevt smil at den nye musikken nærmest kan lage seg selv, i hvert fall om man gir den noen få, enkle hjelpemidler som for eksempel en telefonkatalog …
Suksessen «Volven»
Utgivelsen inneholder også nyinnspilte scener fra det verket vi gjerne forbinder med Synne Skouen; den helaftens balletten Volven, som Kjersti Alveberg og Skouen hadde stor suksess med i Den Norske Opera, og som har vært satt opp igjen ved flere anledninger. Balletten er basert på det store norrøne diktet Voluspå, som har form av Volvens spådom. Vi møter Volven og nornene i deres hemmelige grotte under verdenstreet Yggdrasil, i scenen «Skjebnespinn», der de spinner trådene til den store veven av liv og død. Siden hører vi scenen der «Volven vekker menneskene»; solen sortner, jord siger i hav, stjerner svinner fra himmelen, røyk velter fra ild, flammer rører ved selve himmelen. Den siste scenen slutter med Volvens utfordring til guden Odin: "Alt vet jeg!"
SYNNE SKOUEN:
· "Une soirée d´été…"
· Scener fra VOLVEN
· Hils Domitila!
· Nattstykke
· catchme!
· Vent!
· Fair Play; pocket music for percussion
· O Vilhelm, Vilhelm, for String Quartet + 1
· "…à travers les paroles."
· Oslo Strykekvartett
· Ruth Wilhelmine Meyer, sang
· Geir Inge Lotsberg, fiolin
· Ellen Ugelvik, piano
· Christian Eggen, dirigent
· Kringkastingsorkesteret
· Tone Kruse, alt
· Johannes Martens, cello
· SISU